dilluns, 19 de setembre de 2011

Quin tipus de persona demanda la nostra societat, per ocupar càrrecs en el món laboral?



Demanden,
-Persones creatives
-Persones amb capacitat de lideratge per portar un equip de treball.
-Persones capaces de intervenir en conflictes dins d’un equip de treball.
 


Creiem que totes aquestes habilitats és contemplen en el nostre currículum escolar?

No és veritat que es potencien més les àrees de llengua i matemàtiques?
No es ben cert que la nostra societat rep una educació totalment racional?

Betty Edwards diu “És probable que en les escoles s’ensenyi art, escriptura creativa, música, però és improbable que trobem classe d’imaginació, de visualització, de percepció especial, de creativitat, de intuïció, d’inventiva”

Els educadors valoren tot això, però esperen que siguin els propis alumnes  els  que per si mateixos desenvolupin totes aquestes capacitats com a conseqüència d’un entrenament verbal i analític.
Sabem que el nostre cervell està dividit en dues parts, el dret “holístic” i l’esquerra “Racional”

Ambdós estan comunicats i el que passa és que segons els tipus d’aprenentatges que rebem al llarg de  la vida,  es desenvolupa molt més l’esquerra que el dret.

Podem dir que l’hemisferi esquerra és analític, verbal, numèric, seqüencial, simbòlic, lineal i objectiu, mentre que el dret és intuïtiu, holístic, divergent, imaginatiu, analògic, no lineal i atemporal i gràcies a això entenem les metàfores, combinem idees i podem somniar.

Una de les millors habilitats de l’hemisferi dret és la capacitat que te d’imaginar.

El cervell pot construir una imatge i després mirar-la com si estigues present, com si fos real.  Això es diu visualitzar.

Aprendre a veure imatges dobles
Observar la part de dintre d’una imatge i després la part exterior de la imatge o be estudiar els efectes de llum i ombra.  Què veiem?


                
Ens hem d’acostumar a bellugar,invertint  les imatges i cercar més...
 Estem veien la cara d’un jove, però que passa si invertim la imatge?

Estem veien la cara d’un vell mariner somrient i amb grans patilles.


Els núvols ens poden suggerir formes o imatges.
    
Sistemes d’aprenentatge per a dibuixar sugerits per Betty Edwards i que ens ajuden a tenir altres visions.
















Hi ha moltes estratègies per convidar a fer diferents mires a un objecte o imatge.

Presentem dues de les estratègies que utilitzem en els nostres tallers:
Disseny gràfic  (treball compositiu)
Objectius:
      Treballar amb l’hemisferi dret del cervell.
      Treballar la composició i l’estructura de la lletra.
      Treballar els espais lliures (entre lletres), donant-l'hi un pes i un valor.
      Treballar el color i la grafia.
      Gaudir de l’estètica de les formes i el color.
      Metodologia: Partir de les tres inicials del nom de cadascú del alumnes i omplir el full del paper estructurat per 4 x 5 quadrats de 4 cm. de costat
      Nivell: Cicle Superior 6e.


1er. Exemple. Veiem clar les tres lletres agafades l’A, B i la X. Observem el seu joc. Omplen espais.





Aquestes ja estan més treballades
  













Altre proposta:
Treball a partir d’una silueta de la Dansa de Matisse



Objectius:
-Treballar la linea i la taca.
-Treballar els conceptes (dins-fora); es a dir, postiu i negatiu.
-Treballar la composició (Pes-equilibri, ritme, moviment). Harmonització del color.
-Treballar la creativitat.
Agafem la silueta de la part esquerra. Ho dibuixem i després ho enganxem a una cartolina per a poder ser retallada; aprofitarem així la part positiva i la negativa; es a dir dins i fora i ho treballarem amb retoladors (treball de línia) i amb pintura –impressions amb esponges- o pinzell (treball de taca)

Ritme i moviment


Harmonitzacions de color i linea.

         
Conclusions:
És una bona experiència en el que per aprenetatge significatiu els alumnes discuteixen i valor entre ells, quines son les obres que tenen un bon equilibri, una bona haromintizació etc.



Montse Cosidó
senticrea@hotmail.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada